Nice shirt!

Nicolette Biessels – 2 juli 2018

Geeft iemand je een keer een compliment over je shirt? Ga het gesprek aan en wie weet hoor je een mooi verhaal over de productie (en de makers) van andere shirts. Nog beter; koop er eentje en draag bij aan het behouden en creëren van banen voor vrouwen op het Indiase platteland. Snijdt het mes aan twee kanten.

Een tour in een Pink City Rickshaw, luxe bedlakens, ecologisch verantwoord wegwerpservies, handgeweven sjaals en tapijten, natuurlijke kleurkrijtjes, kruiden, speciale rijstsoorten of een elegant shirt… Stuk voor stuk prachtige producten waarmee vrouwen op het Indiase platteland of uit low income households hun geld (kunnen) verdienen. Maar dan moet er wel verkocht worden.

Daarom startten de deelnemers aan de door Women on Wings georganiseerde Summit Customer Focus met het verkopen van hun eigen product(en) aan de andere deelnemers. Dat bleek niet zo eenvoudig zonder een goed verhaal en de juiste verkoopargumenten. Terug naar de tekentafel. Maar met alleen een goed verhaal en een sterke elevator pitch ben je er niet. Aan de slag dus met 3 van de 5 (basis) p’s (product en prijs zijn tijdens deze summit buiten beschouwing gelaten). Doel: een raamwerk ontwikkelen voor je eigen marketingcommunicatieplan. Wie en waar zijn je klanten en met welke boodschap wil je ze bereiken? Welke promotie kun je inzetten? What about timing & frequency? Welk budget is beschikbaar om de groeiambitie – ja, daar moet je over nadenken! – te realiseren? En – niet onbelangrijk – wie is binnen het bedrijf of de organisatie verantwoordelijk voor de uitvoering van het marketingcommunicatieplan?

Elke keer weer is het een feest om als expert met business partners van Women on Wings te mogen werken. Je te realiseren dat je in relatief korte tijd zoveel kunt bereiken. Dat komt in de eerste plaats door de deelnemers zelf: jong en ouder, vrouw en man, met en zonder marketingachtergrond, medewerker of eindverantwoordelijke; ze zijn allemaal leergierig, enthousiast, staan open voor feedback en zijn bereid om hun eigen sales- en marketingervaringen (tops en flops) te delen. En ondanks een strak timemanagement en vol workshopprogramma lukt het ze ook nog om aan het eind van de dag een spontane verkoopmarkt te organiseren van alle meegebrachte producten. Daar kunnen wij weer iets van leren!